joi, 7 ianuarie 2016

Bilant lecturistic 2015

Anul acesta am fost aproape de a renunţa să mai fac un bilanţ pentru 2015. Dar cum goodreads-ul a avut un rezumat drăguţ pentru cărţile citite în 2015, am decis să las de la mine şi să fac o trecere în revistă a lecturilor din 2015.

Se pare că am citit 55 de cărţi (onorabil faţă de standardul meu anual de 50), dintre care cea mai faimoasă pe goodreads (adică citită de cei mai mulţi) a fost primul volum din "Harry Potter" (nici o surpriză aici), iar perla rară a fost cartea de povestiri a Aneimaria Beligan (insuficient promovată în România, cred, mai ales că eu am citit-o la sugestia unei prietene emigrate in Canada) –se pare că doar eu şi incă o persoană de pe goodreads ne-am încumetat să o citim. Surprinzător (într-un mod plăcut), cea mai bună evaluare totală o are "O scurtă istorie ilustrată a românilor" a lui Neagu Djuvara.

Cam ce merită menţionat:

Preferatele mele (ambele non-ficţiune –cineva e tare încântată):
Svetlana Alekseievici -"Dezastrul de la Cernobîl"
Katherine Boo –"Behind the Beautiful Forevers"

De ce sunt mândră : am terminat colecţia minunată de povestiri editată de Geoffrey Eugenides –"My Mistress’s Sparrow is Dead"

Non-beletristică (la acest capitol cred că am stat mai bine ca în alţi ani) :
Vladimir Nabokov –"Speak, Memory"
Brian Christian –"The Most Human Human"
Jared Diammond –"Viruşi, arme şi oţel"
Neagu Djuvara – "O scurtă istorie ilustrată a românilor"
Dan C. Mihăilescu –"Cărţile care ne-au făcut oameni"
Stephen Hawking –"A Brief History of Time"
Malcolm Gladwell –"Outliers"
Jon Ronson –"The Psychopath Test"
Paolo Bertetto –"Introduzione alla storia del cinema"

Literatură română:
Ionuţ Chiva –"Boddah speriat"
T. O. Bobe –"Cum mi-am petrecut vacanţa de vară"
Cătălin Dorian Florescu –"Jacob se hotărăşte să iubească"
Răzvan Rădulescu –"Teodosie cel Mic"
Anamaria Beligan –"Dragostea e un Trabant"

Literatură străină:
Richard Flannagan –"The Narrow Road to the Deep North"
Roberto Bolano –"Nocturnă în Chile"
Ismail Kadare –"Generalul armatei moarte"
Naguib Mahfuz –"Pălăvrăgeală pe Nil"
Michel Houellebecq -"Soumission"
Margaret Atwood –"Femeia comestibilă"
Junichiro Tanizaki –"Jurnalul unui bătrând nebun"

Literatură din categoria "câte o carte din fiecare ţară":
V. S. Naipaul –"Măscăricii"
Jose Eduardo Agualusa –"Vânzătorii de trecuturi"
Abraham Verghese –"Să tai în piatră vie"
Alexandru Vakulovski -"Pizdeţ"

Cărţi de suflet (care-mi plac mie foarte mult, fără a le recomanda neapărat celorlalţi ca valori literare) :
Cristina Nemerovschi –"nymphette_dark99"
Florin Piersic jr. –"Opere cumplite. Volumul 2."

Audiobooks (un obicei pe care l-am căpătat în 2015, dacă tot sunt reticentă la e-books):
Sean Wilenz -"Bob Dylan in America" [merită în format audiobook pentru bucăţile muzicale]
Kurt Vonnegut –"Slaughterhouse Five" [am citit apoi şi cartea pentru că e o carte foarte solicitantă, aşa că ai nevoie să o urmăreşti cu atenţie]
Italo Calvino –"Invisible Cities" [e practică pentru că descrierile oraşelor sunt suficient de scurte pentru a nu adormi înainte de sfârşitul fiecăreia]
Haruki Murakami –"The Wind-Up Bird Chronicle"
Lisa Rogak –"Angry Optimist: The Life and Times of Jon Stewart"
Cezar Petrescu –"Calea Victoriei" [am ales audiobooks pentru a recupera lecturi ratate la vremea lor]
John Steinbeck –"Iarna vrajbei noastre" [idem]
George Orwell –"Burmese Days" [idem]
Rui Zink –"Cititorul din peşteră" [idem]
J. K. Rowling –"Harry Potter and the Sorcerer's Stone" [idem]

 Singura carte pentru muncă pe care am inclus-o pe lista de citite:
Garr Reynolds –"Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery" [o recomand celor care fac prezentări power point, dar nu sunt nişte specialişti; ce am învăţat eu: nu începi niciodată să-ţi construieşti prezentarea deschizând ppt-ul, ppt-ul este un instrument de a prezenta, nu un instrument de a-ţi crea prezentarea; în aceeaşi serie de idei, slide-urile nu sunt un bun material de lăsat celorlalţi pentru a-şi aminti lucruri din prezentare, trebuie să fie clar pentru toată lumea –ppt-ul este un instrument de prezentare şi atât, pentru a le lăsa continutul prezentării celor care au participat la meeting, trebuie făcut un document separat într-un format adecvat pentru un asemenea scop; un exerciţiu de practicat: exprimi totul în 20 de slide-uri, cu maxim 6 cuvinte pe slide]

Cărţile pe care regret că le-am citit (au fost o pierdere de vreme) :
Irvin Yalom –"Et Nietzsche a pleuré"
Gregory David Roberts -"Shantaram".

5 comentarii:

  1. "Shantaram" e pe lista mea, am citit vreo cinci pagini, mă gândeam să o reiau. Acum nici nu știu ce ar trebui să fac. :))

    RăspundețiȘtergere
  2. Depinde de cat timp liber ai. Cum eu abia reusesc sa ma tin de lista mea de lecturi, am regretat ca i-am acordat o sansa. Mai ales ca proportia de lucruri interesante si dimensiunea cartii a fost una dezastruoasa in cazul ei.

    RăspundețiȘtergere
  3. Shantaram mi-a placut foarte-foarte mult! Dezvaluie, in mod autentic, o lume mult diferita de a noastra. Chiar daca are multe pagini, nu-i deloc plictisitoare. O recomand.

    RăspundețiȘtergere
  4. Mie nu mi-a dezvaluit nimic despre India (e adevarat ca am citit suficiente carti despre aceasta societate inainte) si nu am gasit nimic autentic la ce a scris. Oricum, mi s-a parut ca este mai mult despre el cartea, marele erou care salveaza pe toata lumea, intruchiparea moralitatii absolute si care este tradat de prieteni si soarta, decat despre India.

    RăspundețiȘtergere
  5. Da, este autobiografica - si la asta m-am referit cand am spus "autentic".
    Dar povesteste mult despre India - mie asa mi s-a parut. Cat despre moralitatea lui, se stie, o recunoaste si in carte si in afara ei ca a facut o gramada de tampenii ilegale, ajungand la puscarie: inainte, in timp si dupa India :)

    RăspundețiȘtergere